Ce este un blog? Un jurnal online. Un loc unde-ti spui gandurile, of-urile, sau unde pur si simplu vorbesti despre ce vrei tu sau despre talentul tau.
Sigur te-ai gandit sa iti faci un blog si nu ai stiut cum sa incepi si ce presupune acest lucru. Principalul lucru pe care trebuie sa il cunosti atunci cand vrei sa sa iti faci un blog este ca nu trebuie sa fi programator (IT-ist). Accesul la un blog in ziua de astazi este facilitat de programe si plugin-uri pe care le poti folosi fara a avea cunostinte de web development.
Haide sa incepem cu inceputul si evident o sa vorbesc din propriile experiente.
In primul rand, o sa definesc “blogul” asa cum il vad eu: un jurnal online, un loc unde te duci si te descarci sau iti impartasesti propriile opinii, sau pur si simplu te joci cu idei si cuvinte. Cred ca este foarte corect sa asemanam bloggingul cu un hobby, mai ales ca provoaca un fel de dependenta. Pentru mine este relaxant. Ma scoate din rutina si din problemele de zi cu zi care oricum raman acolo.
De ce blogul nu trebuie privit ca pe un job, cu toate ca poate sa devina
In viata exista doua tipuri de activitati: cele pe care le facem din placere, si cele pe care le facem din nevoie. Dar apoi vedem unii oameni care au reusit in viata, care acum au bani, putere, sunt faimosi, si poate cel mai important, au un cuvant de spus. Tot ce au in comun acei oameni este placerea. Ei isi iubesc domeniile de activitate, deci, nu simt ca muncesc. Poate ca acesta e ingredientul secret. Eu sunt 100% convins ca asta este secretul succesului.
Acum vine urmatoarea intrebare: de ce un blog poate fi asociat cu succesul?
Motive sunt multe, foarte multe. Primul dintre acestea este costul investitiei care este aproape de zero. Nu vreau sa intru in detalii tehnice pentru ca nu-si au rostul, eu aici vorbesc despre principiul de a avea un blog si eventual de a face bani cu el, dar ca sa revin la costuri, repet, sunt extrem de mici, cateva sute de lei. Ba chiar exista si solutii gratuite cum ar fi platformele deja existente pentru aceasta activitate. Dar oricum, ca sa indic un cost orientativ, vorbim despre o “cheltuiala” de cateva sute de lei care include domeniul – numele blogului. Un domeniu .ro costa cateva zeci de lei pe an. Urmatorul lucru de care ai nevoie, este gazduirea blogului pe un server, iar costurile pleaca undeva de la 200 de lei pe an. Daca ti se pare ca e mai simplu sa pornesti in acest drum fara sa te complici cu inchirierea de servere sau oricare alte dificultati tehnice pe care le-ai intalni, poti oricand sa
apelezi la platformele gratuite de blogging cum sunt blogger sau tumblr.
Conteaza desigur si imaginea, sau designul pe care il va avea blogul. Tot ce trebuie sa faci este sa cauti pe internet teme gratuite de wordpress si sa o alegi pe aceea care crezi ca este cea mai potrivita pentru blogul tau. Ca tot am adus vorba despre wordpress, aceasta platforma permite oricui sa isi faca un site de orice fel, fara a avea nevoie de cunostinte IT. Daca pana acum cativa ani
acest domeniu era oarecum rezervat doar celor care stiau “cu calculatorul”, acum acest domeniu este accesibil pentru oricine.
Poate partea cea mai buna parte in a avea un blog (ca hobby) este ca nu implica “munca” in sensul clasic al cuvantului. Poti sa te ocupi de el in timpul tau liber, seara sau in weekend. E adevarat ca un blog totusi trebuie sa fie cat de cat activ asa ca pe masura ce creste numarul postarilor, cresc si sansele ca blogul sa devina din ce in ce mai urmarit de altii. Si iarasi, aici secretul este sa o gandesti fix pe dos: cantitate sau calitate? Oare sa fie mai important sa postezi de 3 ori pe aptamana sau de 3 ori pe luna, dar sa reusesti astfel sa atingi oamenii? Eu zic ca e mai important sa aduci un plus de valoarea in viata fiecaruia cu mai putine articole decat sa-ti transformi blogul intr-o fabrica de articole care nu spun nimic. In primul rand e mult mai simplu asa pentru tine ca blogger, apoi blogul devine mai valoros. E important sa-ti gasesti propriul ritm si sa te tii de el pentru ca in blogosfera exista o oarecare graba care din punctul meu de vedere este nociva.
Dar mi-e greu sa scriu
Da, la inceput e dificil dar in timp devine din ce in ce mai simplu. Iarasi, gasesti pe internet tot felul de ghiduri despre cum sa devii un scriitor mai bun. Citeste-le, vezi ce sfaturi gasesti acolo, apoi apuca-te. Usor usor iti vei gasi propriul stil. Si iarasi, ne intoarcem la tine, la felul tau de a fi, la modul in care tu percepi ceea ce se intampla in jurul tau. Practic trebuie sa scrii despre tine si despre lumea in care tu traiesti. Relaxeaza-te, e simplu.
Diferenta dintre un blog bun si un fost blog bun
Diferenta dintre cele doua e motivatia. Daca la inceput adorai un blog, in timp, iti dai seama ca parca nu mai e la fel. Si-a pierdut “sucul”. Eu zic ca nu l-a pierdut. L-a vandut pentru bani. Din pacate banii pot sa si distruga, nu doar sa construiasca, mai ales cand vine vorba de idei. Desigur, nu e valabil pentru toti. Sunt o sumedenie de bloguri care dupa ce au facut pasul spre monetizare si-au pastrat nivelul si verticalitatea. Aici iarasi, depinde de fiecare dar avand in vedere ca publicitatea pe
internet se bazeaza pe cantitate, este foarte greu sa rezisti tentatiei. Cine reuseste, va avea un blog de succes si peste 1 an, si peste 2, si asa mai departe.
Rabdare, multa rabdare
Ca si in viata, in blogosfera e nevoie de rabdare pentru ca rezultatele sa se vada. Imi aduc aminte ca la inceput simteam ca vorbesc singur. Chestia e ca nu m-am oprit. Mi-am zis ca daca tot vorbesc singur, o sa bat campii cu tot ce ma taie capul. Asa trebuie sa faci si tu, pentru ca la inceput nu te vede nimeni, asa ca dezlantuie-te. Spune tot ce simti, tot ce crezi (desigur, cu decenta de a nu jigni in mod deosebit pe nimeni – cu toate ca poti sa faci si asa ceva). In Romania exista doua mari surse de trafic: social media – in special facebook – si cautarea pe google. Ambele iti pot aduce valori constante de trafic, dar implica totusi un efort aditional. Spre exemplu, daca vrei sa ai trafic din facebook, trebuie sa iti faci o pagina reteaua de socializare, pagina pe care trebuie sa o cresti
si unde sa postezi zilnic lucruri noi pentru cei ce au ales sa o urmareasca. Nu e greu, dar este o responsabilitate in plus. Chit ca scrii despre problemele tale, despre cum le-ai rezolvat sau cum intentionezi sa le rezolvi, iti spun ca sunt si altii care trec prin experiente asemanatoare.
Singura diferenta e ca ei nu s-au hotarat sa scrie, ei vor sa citeasca. In timp, acestia vor ajunge la tine si daca pot sa zic asa, si tu la ei. In fond un blog te poate ajuta sa gasesti oameni ca si tine, dar dureaza. Indexarea pe google este un proces pe care nu-l inteleg, si nici nu cred ca vreau sa-l inteleg si iti recomand sa nu incerci. Pe scurt, google cauta surse de informare pentru oameni, surse generate tot de oameni. Poate sa dureze cateva luni pana incepi sa vezi ca blogul iti este vizitat de oameni, dar eu zic ca merita.
Dupa cum am spus mai sus, mare grija sa nu cazi in capcana monetizarii blogului. Daca totusi nu cazi, in Romania exista cateva metode prin care poti sa faci bani cu blogul tau. Prima dintre ele este chiar google prin propriul sau program, Adsense. Avantajul inscrierii blogului in Adsense este ca nu trebuie sa te zbati sa iti gasesti clienti care sa-si faca reclama pe site, de treaba asta ocupandu-se google in mod automat. Desigur, si castigurile sunt ceva mai mici, mai ales ca vorbim despre un blog in limba romana, iar publicitatea din punct de vedere geografic are limitarile sale. Daca blogul inregistreaza trafic din Statele Unite, Canada, Anglia sau Australia se schimba in bine si poate capata valori ceva mai consistente. E greu oricum de estimat cat poti sa castigi per mia de vizualizari a paginilor blogului in ambele cazuri.
O alta metoda prin care poti sa faci bani cu blogul este vanzarea directa a spatiului publicitar catre companiile doritoare. Se castiga mult mai bine dar este si ceva mai dificil de dus la bun sfarsit. Important e ca nu este imposibil. Eu recunosc, nu am facut niciodata asa ceva. Nu mi se pare fun. Poti in schimb sa lasi agentii de media sa caute clienti doritori de publicitate in mediul online. Tot aceste agentii te pot ajuta sa gasesti companii doritoare de advertoriale, adica de articole pe care ei le sponsorizeaza. Spre exemplu, daca ai un blog culinar, sunt nenumarati producatori/importatori de produse alimentare pe care ar vrea sa le prezinte intr-un mod diferit de cel clasic, asa ca pot sa apeleze la tine sa gatesti o anumita reteta in care sa folosesti produsele lor. Aici devine importanta tema generala a blogului,si intr-adevar, e ceva mai greu sa ajungi in acest punct cu un blog care vizeaza teme prea generaliste.
Un blog poate fi vazut ca o afacere dar pentru ca el sa fie o afacere in adevaratul sens al cuvantului, trebuie tratat ca si cum nu acesta este scopul.
Scrie intr-un blog despre tine, despre cine esti tu, despre cum esti tu. Blogul esti tu!